Blåt har i mange år været in-farven hos større, velkonsoliderede virksomheder, og i disse år benytter stadig flere virksomheder farven blå som branding – både i form af firmafarve og i forbindelse med promotion og produkter. Måske har den øgede brug af den blå farve noget med tidens trend om bæredygtighed at gøre? Nu viser en doktorafhandling på svenske Karolinske Institutet af Ph.D.-studerende Martin Bellander, ifølge Smithsonian Magazine, at blå farver også vinder frem inden for kunsten. Analysen er baseret på flere end 130.000 kunstværker fra perioden år 1800 til 2000 downloadet fra websites som BBC, Google Art Project og Wikimedia Commons. Undersøgelsen viser, at der i det 20. århundrede i kunsten skete et mærkbart skift fra brugen af orange til blå. Se Martin Bellanders blog her. Undersøgelsen kan dog allerede være forældet, idet en nyere studier af de sociale medier viser, at billeder med farverne rød, pink og lilla for tiden er de mest populære på internettet. Farvevirksomheden Pantone har i øvrigt udnævnt den vinrøde Marsala til Årets Farve i 2015.