Med den store udstilling Revolutionære veje præsenterer kunstmuseet Louisiana endnu en gang kunst i verdensklasse i form af to giganter, danske Asger Jorn (1914-1973) og amerikanske gigant Jackson Pollock (1912-1956). Jorn er en central kunstner i Louisianas samling og har flere gange været præsenteret retrospektivt, mens Pollocks malerier for første – og seneste gang – kunne ses på museet i 1963 – for præcis 50 år siden. Den aktuelle udstilling viser 135 værker fordelt på maleri, tegning og grafik lånt fra nogle af verdens førende museer og private samlinger.
Umiddelbart er det en overraskende sammensætning. Men det viser sig, at Jorn og Pollock i begyndelsen af deres karrierer skabte bemærkelsesværdige ensartede værker. På en stor del af udstillingen er det umuligt at se, hvem der er ophavsmand til hvilket maleri, hvis man ikke ‘snyder’ og kigger på skiltene. De ligner hinanden til forveksling. Da Pollock intet kendskab har haft til Jorn er det nærliggende at antage, at inspirationen er gået den anden vej, hvis det ikke er et rent tilfælde. Senere i karrieren skabte Jorn dog værker, der i hvert fald tydeligt er inspireret af Pollocks måde at arbejde på. Men mens Pollock, som bekendt, helt forlader de figurative elementer, udvikler Jorn det figurative på sin helt egen måde. Som sædvanlig har museet i forbindelse med udstillingen fremstillet et flot og indbydende særkatalog i form af en bog, der indeholder en række interessante artikler og – ikke mindst – gengivelser af samtlige værker på udstillingen.
Illustrationer: Til venstre Asger Jorn ‘Dead Drunk Danes’ 1960, Louisiana Museum of Modern Art, donation: The Louisiana Foundation. Til højre Jackson Pollock, Ocean Greyness, 1953, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, foto: Scala Archives.
Louisiana: 15. november 2013 – 23. februar 2014