Man ved så godt som intet om den georgiske, autodidakte og – uden for Georgien – stort set ukendte, kunstner Niko Pirosmani (1862-1918) andet end at han levede og virkede i Tblisi og skabte en unik malerstil, der fangede ånden i den georgiske kultur i slutningen af det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede. Hans arbejde er kendt for dets enkelthed, dristighed og livlige farver skildrer ofte hverdagslivet i georgiske landsbyer. Overordnet set er Pirosmanis malerier et vidnesbyrd om den georgiske kulturs skønhed og rigdom.
På trods af, at Georgien historisk er et konfliktområde ånder al fred og fordragelighed i Pirosmanis malerier. Menneskerne – såvel rige som fattige – virker glade og ubekymrede, og dyrene er fortrinsvis tilsvarende fredsommelige og lever idyllisk i fri natur.
Et af hans mest berømte malerier er ‘Fem prinser til drikkegilde’, som skildrer en gruppe adelsmænd samlet omkring et bord, hvor de nyder en fest med stegt lam og vin. Klare farver og den enkle, naivistiske stil understreger scenens glædes- og feststemning.
Hans brug af dristige farver og flade stiliserede figurer skaber et markant visuelt sprog, der både er fængslende og stemningsfuldt med enkle og alligevel kraftfulde kompositioner. Selv om han, som sagt, var, og stadigvæk er, ukendt i den store offentlighed – ja, selv for fagfolk – var hans billeder beundret og tjente som inspiration for berømte kunstnere som Picasso, der endda har skabt et stærkt portræt af ham fanget i maleprocessen. Dette uanset at man ikke en gang ved, hvordan Pirosmani så ud. I Georgien er han nærmest en folkehelt.
Generelt er Pirosmanis malerier en sand fornøjelse at opleve. Man kan ikke andet end knuselske hans billeder. Dejligt, at Louisiana har hentet en så stor samling af hans billeder til Danmark, så hans værker kan få større udbredelse end hidtil. Det er et lille skridt imod, at hans arbejde fortsat kan inspirere og betage publikum over hele verden og give ham en fortjent plads i kunsthistorien. Hans unikke stil har i hvert fald givet ham en plads blandt de store inden for moderne kunst, og hans malerier fortsætter forståeligt nok med at inspirere og betage publikum hvor billederne vises frem. Uanset om man er fan af georgisk kultur eller blot værdsætter kraften af rå følelser i kunst, skal man ikke gå glip af udstillingen på Louisiana, som i forbindelse med udstillingen også har produceret et flot, rigt illustreret og informativt katalog.
Louisiana: 4. maj – 20. august 2023