Copenhagen Contemporary ved havneløbet på Papirøen i Københavns Havn bliver ved med at overraske med sine internationalt orienterede, spektakulære udstillinger, der præsenterer kunst i verdensklasse. Flot, at det kan lade sig gøre – og stor tak til initiativtagerne og sponsorerne!
I øjeblikket kan man i den store hal opleve den tyske kunstner Anselm Kiefer med en enorm installation “For Louis-Ferdinand Céline: Voyage au bout de la nuit” bestående af fire naturtro flyskulpturer i bly samt fire kæmpe malerier. Kiefer har arbejdet på blyskulpturer af fly siden slutningen af 1980’erne, og de er en væsentlig del af hans imponerende æuvre, som i høj grad handler om efterkrigstidens Europa, hvor krig og historiske begivenheder, litteratur, alkymi, astronomi, kemi og religion går op i en højere enhed. Det er en ubeskrivelig oplevelse at se disse 1:1 flyskrog – nogle af dem med tørrede kæmpesolsikker stikkende ud af vinger og cockpit. Udstillingens malerier, der også er enorme, er inspireret af en rejse kunstneren foretog til Gobi-ørkenen i 1993. Dybe furer pløjer sig ind i det øde landskabe, mens dommedagslignende formationer af insekter kredser truende rundt som et ondt varsel om alverdens ødelæggelser. Både flyene og billederne varsler død og ulykker, og begge dele indbyder til, at man betragter de otte værkerne både på afstand og rigtig tæt på, hvor man kan opleve materialerne og forarbejdningen. En kæmpe udstilling – og en kæmpe oplevelse – hos Copenhagen Contemporary.
Den amerikanske kunstner Sarah Sze er også aktuel på Copenhagen Contemporary, hvor man kan granske hendes fascinerende værk, ‘Timekeeper’. I lighed med Anselm Kiefers store installation indbyder Szes værk til fordybelse, men ef en helt anden slags, idet hun, i modsætning til Kiefers kæmpeværker, har sat en masse småting i scene på en opsats af trælister. Værket handler om tiden, som, ved hjælp af en mængde videoprojektioner med diminutive billeder, behandles ud fra både tidspunkter, steder og erindringer. Installationen virker ved første øjekast i det mørke rum helt kaotisk, men når den studeres nærmere dukker en mængde informationer og ideer op, som giver værket mening. Livet stykket sammen af små fragmenter – oplevelser, minder og erindringer. Sarah Sze repræsenterede i øvrigt USA ved Venedig Biennalen i 2013.
Endelig må jeg nævne amerikanske ‘provo’kunstner Paul McCarthys groteske mekaniske gris, som både er tragisk, morsom og nuttet, som den spjætter med ben og hale mens den hiver efter vejret, liggende på et stålbord med al mulig underliggende moderne teknik og mekanik. En fascinerende skulptur, som leder tankerne hen på vores behandling af fødevarer, landbrugsproduktion, dyrevelfærd, etik og – i sidste ende – livet og døden. Nedenfor er en lille video, jeg optog af grissebassen på Copenhagen Contemporary.
Copenhagen Contemporary
Anselm Kiefer: 2. april – 6. august 2017
Sarah Sze: 10. marts – 3. september 2017